Over de oprichter en zijn visie

Barry Voeten is docent IT sinds 2002. Het is een geweldig vak. Het leukste is als je ze iets kunt leren waarvan ik tenminste denk: daar heb je wat aan.

Ik kom zelf uit de Internet-business. Het land van de linux servers met PHP. Daarop draait WordPress als meestgebruikte website pakket in Nederland. Dat wordt onze core business: web technologie. Art hangen we daaraan op en met code vrolijken we de onderkant ook nog wat op. Aan het einde van de dag wil je ook gewoon een leuke dag hebben. Daar gaat het uiteindelijk gewoon om.

Internet

Het toffe aan het Internet is dat je zelf kunt publiceren. Met een servertje en een domeinnaam ben je los. Alle software in dit domein is Open Source, dus je kunt veel leren en ook bijdragen. Als je zegt: dat is toch gratis software, dan begrijp je het niet helemaal. Het gaat allemaal om de vrijheid dat de technologie waar jouw kennis en jouw systemen in zitten, dat een big company die niet meer 1,2,3 kan omhakken. Opkopen en blackshelven, dat hebben we zo vaak gezien.

In 1998 begon ik met Mysql. Dat is nu nog steeds veelgebruikt, hoewel het is geforked naar Mariadb door de oorspronkelijke oprichters die het niet eens waren met het beleid van miljardentent Oracle. In Open Source land wint niet altijd het grote geld. Juridisch is daarom erg belangrijk en ik kies ervoor om terughoudend te zijn als ik er niet achter sta. Daarom steek ik ook geen tijd in Microbit: gewoon omdat de licentie me niet bevalt. Dan gebruik ik liever iets van Adafruit: open source hardware van een relatief klein bedrijf, opgestart door een rozeharige elektronica studente. Ze heeft En de tech, en de attitude.

Cloud

Het risico van vendor-lock-in wordt groter nu ‘de cloud’ de plek van de server in het datacenter heeft overgenomen. Als engineer kijk je weer heel anders naar de cloud dan de gebruiker van een iPhone met 300 Gieg foto’s. De cloud is een revolutie achter de schermen. Ook voor de werkwijze van ontwikkelaars. Voor een gewoon bedrijf is echt niet meer te volgen hoe developers de dag beginnen… De werkwijze ‘agile’ betekent wendbaar. En hoe lager in rang, hoe meer je erin te zeggen hebt.

Middelbare Scholen

Op de middelbare scholen blijft de tijd stil staan. Aan de oppervlakte ziet het er al gauw fancy uit. iPads hier, Chromebooks daar. Binnen regeert Office als in 1999. De collega’s zijn nog niet allemaal gewend aan Office 365. Je ziet ook nog monitoren zonder speakers. Alsof youtube niet belangrijk is, nee, streamingvideo is alleen voor de fun, zo denken sommigen. Toch, als je Blender (3D pakket) wilt leren, dan moet je een extra scherm hebben om de video-instructie te volgen anders kom je er niet.

In de praktijk van de IT-les wordt het steeds moeilijker om zowel de techniek te laten werken en tegelijk de leerlingen nog iets nuttigs te leren. Op vrijwel alle scholen is de ‘security’ op de pc’s en het netwerk doorgeslagen, zover, dat je er niks meer op kunt. Nu is Windows ook dusdanig onveilig dat ik er ook geen leerlingen op zou zetten. En daarmee is de toon gelijk gezet. In heaven101 komt er een goed bruikbaar lab-netwerk met alleen linux bakken en een enkele apple. Wie er een windows bak wil meenemen van huis, tuurlijk joh, maar daarvoor hebben we een apart dichtgetimmerd netwerk. Niet voor niks.

Leerlingen klappen uit het onderwijs

Als ik nu naar school moest om te leren, zou ik het ook niet meer redden. Simpel. En ik heb zelf VWO + TU gedaan hè. Je moet van alles. En dat gaat ook ‘under pressure’. Je wordt gemanipuleerd en gechanteerd met cijfers en straffen.

Vooral dat moeten staat me tegen. De lesplannen (PTA) worden 6-12 maanden tevoren geschreven. Alsof je dan al kunt weten hoe deze klas, deze leerlingen de vorige lessen hebben opgepakt? Het is een keiharde strijd om control. De control freaks – niet alleen de inspectie – hebben de zekerheid nodig. In de praktijk komt het niveau er alleen maar lager door te liggen, want al het andere, dat ‘hoeft niet, want niet in het PTA’.

Door het moordende tempo bij de oefenstof vallen ze 1 voor 1 om als de projecten van start gaan. Een aantal redt het best, daar niet van, maar het slaat gewoon nergens op, als je ergens net lekker in zit, dat de bel gaat en je naar Nederlands moet. Komt bij: het nuttige van al die vakken is ook maar relatief.

Vervolgopleiding

Kijk, als je per sé je VWO of Havo diploma wilt halen dan moet je niet hier zijn. Wij geven alleen IT. De rest doen we erbij. English is up to par. Nederlands gebruik je online ook en dat moet dan ook goed zijn. De andere vakken geven we hier niet. We geven trouwens helemaal geen vakken.

Je komt hier als je vandaag lekker met IT bezig wilt zijn. Als je meer wilt doen dan thuis gamen of … Je kunt je verdiepen in code, systemen, networking maar ook in visual en art. Wat jij wilt. Maar eerst web, want daar begint het mee.Ik laat het mes aan drie kanten snijden. ‘s Ochtends leer je het vak. In de loop van de middag zijn er ofwel losse gasten, ofwel workshops met groepen. Daar kan je dan ook meehelpen. De bedoeling is dat een 13-jarige hier aan een 33-jarige gaat uitleggen hoe het werkt. Zo werkt dan namelijk. Kids kunnen veel meer dan we weten.